+32 2 217 09 67 Contacteer ons

Over CDNI

CDNI: afvalpreventie en afvalverwijdering voor de binnenvaart

Het CDNI regelt afvalpreventie en afvalverwijdering, met het oog op een schone en veilige binnenvaart. Op deze pagina vind je een antwoord op heel wat vragen rond CDNI. Waarvoor betaal je een bijdrage? Welke rol vervult ITB daarin? Welke soorten scheepsafval zijn er zoal? En waar vind je cijfers en statistieken rond afvalbeheer?  

CDNI beschermt milieu, waterkwaliteit en veiligheid

De binnenvaart is een milieuvriendelijk vervoersmiddel. Toch is gericht afvalbeheer essentieel om het milieu, de waterkwaliteit en de veiligheid van het binnenvaartpersoneel te beschermen. Daarom waakt het CDNI-verdrag (Convention Déchets Navigation Intérieure) sinds 2009 over de afvalverwerking in de Rijn- en binnenvaart. Het gaat om een samenwerkingsverband tussen 6 landen: België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland en Zwitserland. Lees er meer over op de overkoepelende website van CDNI. 

Naar de internationale CDNI-website 

3 soorten scheepsafval: oliën, ladingafval en overig afval

Het CDNI maakt een onderscheid tussen 3 soorten afvalstoffen, die elk een eigen regelgeving hebben.  

Deel A: Olie- en vethoudend scheepsbedrijfsafval 
Regel: dit mag niet meer in de vaarweg worden geloosd.

Deel B: Ladingafval 
Regel: dit moet gescheiden opgeslagen worden in daarvoor bestemde reservoirs aan boord. 

Deel C: Overig scheepsbedrijfsafval (huishoudelijk afvalwater, huisvuil, slib en speciaal afval) 
Regel: reinigingsmiddelen die olie en water onlosmakelijk vermengen, zijn verboden. 

Lees alle details over afvalstoffen op de internationale CDNI-website. 

 

Details afvalstoffen CDNI 

CDNI-principe: bijdrage volgens gebruik 

CDNI hanteert het principe ‘de vervuiler betaalt’. Elke exploitant van een schip betaalt een afvalverwijderingsbijdrage, die verrekend wordt bij het bunkeren van gasolie. De bijdrage geeft recht op gratis afvalafgifte bij ontvangstinstallaties en ontmoedigt illegale lozing. Zo draagt elke gebruiker van de binnenvaart bij aan: 

 

  • Afvalscheiding en recycling, door een netwerk van afvalontvangst-installaties 
  • Schone waterwegen door vervuiling en lozing te voorkomen 
  • Afvalpreventie door minder afval aan boord te houden 

 

Bekijk hier de synthese van de volumes van olie- en vethoudend afval - 2023

6 verdragsstaten dragen gelijk bij aan CDNI 

Ieder van de 6 verdragsstaten past de verwijderingsbijdrage op dezelfde manier toe. Elk land heeft daarvoor een nationaal instituut aangewezen, in België is dat het Instituut voor het Transport langs de Binnenwateren vzw (ITB).  

Sinds 2023 bedraagt de verwijderingsbijdrage 10 euro per 1000 liter gebunkerde gasolie. Het CDNI verrekent de inkomsten en uitgaven voor afvalverwijdering internationaal, en verdeelt de bijdragen en kosten gelijkmatig over de 6 verdragsstaten. Staten met hogere inkomsten en lagere kosten compenseren dus staten met lagere inkomsten en hogere kosten. 

CDNI in cijfers: resultaten en statistieken 

Sinds de start in 2011 publiceert het CDNI waardevolle data en inzichten over het afvalbeheer in de binnenvaart. Hieronder vind je alvast de kerncijfers over inkomsten, uitgaven en afvaltypes:


> Wil je extra informatie over de resultaten in België? Contacteer dan gerust de medewerkers van ITB. 
> Wil je meer zicht op de internationale resultaten? Bekijk het overzicht op de officiële website van CDNI. 

Deze website maakt gebruik van cookies De website van ITB gebruikt functionele cookies. In het geval van het analyseren van websiteverkeer of advertenties, worden ook cookies gebruikt voor het delen van informatie, over uw gebruik van onze site, met onze analysepartners, sociale media en advertentiepartners, die deze kunnen combineren met andere informatie die u aan hen heeft verstrekt of die zij hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun diensten.
Toon details Verberg details
Selectie toelaten Alle cookies toelaten