Overliggelden
Bedrag van de overliggelden per ton (Indexatie op 01/01/2024)
(Koninklijk besluit van 19 juni 2011 – Belgisch Staatsblad van 19 juli 2011 en 7 maart 2012)
Tonnenmaat bij de grootste inzinking zoals blijkt uit de meetbrief, in euro, per ton en per halve dag :
Indexatie op 01/01/2024 (Index 11-2023/ Index 11-2010 – basis 2004) 157,76/ 114,55 = + 37,72% | Schepen zonder mechanische voortstuwing | Schepen met mechanische voortstuwing |
Tot en met 1.750t | 0,56 | 0,67 |
Meer dan 1.750t tot en met 3.500t | 0,50 | 0,61 |
Meer dan 3.500t | 0,43 | 0,54 |
Opmerking: Het globaal bedrag van het per halve dag voor een schip verschuldigde overliggeld mag niet kleiner zijn dan dit waarop het grootste schip van de lagere categorie recht zou hebben.
Dat bedrag zal ten minste gelijk zijn aan dat voor een schip van 200 ton.
Ter illustratie : zie onderstaande tabel.
Ligtijd bij het laden of lossen:
Tonnenmaat op basis waarvan de vracht berekend wordt, bij ontstentenis, geladen tonnenmaat berekend volgens de meetbrief:
- Tot en met 1.750 t. : 2 halve dagen
- Meer dan 1.750 t. tot en met 3.500 t. : 3 halve dagen
- Meer dan 3.500 t. : 4 halve dagen
Tarief Belgisch liggeld 2024:
In aanvulling op het tarief per ton is in § 4 van het KB bepaald dat:
- het minimum bedrag gelijk is aan dat van een schip van 200 ton
- het bedrag van de hogere categorie niet lager is dan het hoogste bedrag van de lagere categorie
schepen zonder voortstuwing
tonnenmaat | per ton | forfait |
t/m 200t | 112,00 | |
201t t/m 1750t | 0,56 | xGT |
1751t t/m 1960t | 980,00 | |
1961t t/m 3500t | 0,50 | xGT |
3501t t/m 4069t | 1750,00 | |
4070t en groter | 0,43 | xGT |
schepen met mechanische voortstuwing
tonnenmaat | per ton | forfait |
t/m 200t | 134,00 | |
201t t/m 1750t | 0,67 | x GT |
1751t t/m 1922t | 1172,50 | |
1923t t/m 3500t | 0,61 | x GT |
3501t t/m 3953t | 2135,00 | |
3954t en groter | 0,54 | x GT |
Disclaimer : ITB levert grote inspanningen opdat de ter beschikking gestelde informatie volledig, juist, nauwkeurig en bijgewerkt zou zijn. Ondanks deze inspanningen kunnen onjuistheden zich voordoen in de ter beschikking gestelde informatie. Indien de verstrekte informatie onjuistheden zou bevatten, zal ITB de grootst mogelijke inspanning leveren om dit zo snel mogelijk recht te zetten. ITB streeft ernaar deze informatie zo juist en volledig mogelijk weer te geven, zonder hiervoor evenwel een garantie te kunnen bieden. De informatie hier terzake is niet aangepast aan persoonlijke of specifieke omstandigheden, en kan dus niet als een persoonlijk, professioneel of juridisch advies worden beschouwd. ITB en haar aangestelden terzake kunnen evenwel niet aansprakelijk worden gesteld voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade die ontstaat uit het gebruik van deze informatie.