Vergroening van de binnenvaart, op naar een duurzame toekomst
De binnenvaart is een essentieel onderdeel in het grotere mobiliteitsvraagstuk, en zal in de toekomst alleen maar in belang toenemen. Net zoals voor andere transportmiddelen, is ook voor de scheepvaart vergroening noodzakelijk om toekomstbestendig te blijven. Op deze pagina lees je meer over de visie van de commissie Vergroening en Innovatie, de rol van onze vergroeningsconsulent, de Green Deal Binnenvaart Vlaanderen en onze studies en projecten rond vergroening.
De binnenvaart als bondgenoot in het grotere mobiliteitsvraagstuk
De binnenvaart is een slim alternatief voor het verzadigde wegvervoer. De EU-strategie beoogt dan ook een aanzienlijke toename in het vervoer via binnenwateren. Volgens ITB zijn gepaste steunmaatregelen en infrastructuur noodzakelijke voorwaarden om deze groei mogelijk te maken.
Vergroening van de vloot: nood aan een pragmatische aanpak
Volgens de verklaring van Mannheim moeten we tegen 2035 een reductie van 35% aan broeikasgassen en verontreinigende stoffen realiseren (ijkpunt: 2015). Vergroening van de vloot vraagt naast tijd, energie en budget ook om een realistische maar doelgerichte aanpak.
"Vergroening van de binnenvaart is niet alleen cruciaal voor het behalen van de Europese klimaatdoelstellingen, het zet de binnenvaart bovendien sterker op de mobiliteitskaart. Bij ITB zetten we in op walstroom, ecovaren en motortechnologie om deze shift haalbaar en betaalbaar te maken. Op een pragmatische manier kunnen we zowel de milieu-uitdaging aanpakken als de economische voordelen van vergroening optimaliseren."
Carl Verhamme, voorzitter commissie Vergroening en Innovatie