+32 2 217 09 67 Contacteer ons

De visie op vergroening vanuit ITB

Vergroening vraagt niet alleen om grote, dure langetermijninvesteringen zoals nieuwe motoren voor alle schepen. Ook kleinere, tussentijdse verbeteringen zijn waardevol.  

Verschillende studies tonen aan dat een combinatie van technologie en strategie nodig is om de binnenvaart effectief te vergroenen. Met een doordachte aanpak verzekeren we de uitrol ervan, en dus ook de duurzame toekomst van de binnenvaartsector. 

Vergroening: focus op walstroom, ecovaren en motortechnologie

Volgens de visie van ITB en de commissie Vergroening is inzetten op walstroom, ecovaren en moderne motortechnologie de meest haalbare aanpak. Met slimme aanpassingen die een hoge emissiewinst opleveren, evolueren we stapsgewijs in de juiste richting.  
Met een vergroeningsaanpak én de combinatie van technologie en strategie verzekeren we de duurzame toekomst van de binnenvaartsector.

 

1. Walstroom: tot 30% totale emissiereductie voor de binnenvaart 
Een schip gebruikt zowat 30% van zijn brandstof tijdens het aanmeren bij het produceren van elektriciteit voor zijn nutsvoorzieningen. Dat maakt investeringen in walstroom-infrastructuur prioritair in de verduurzaming van de binnenvaart. Door schepen aan te sluiten op walstroom, maken ze gebruik van elektriciteit aan landzijde en niet van hun alternatoren die aangedreven worden door hun eigen motorisatie. Dit vermindert niet alleen de uitstoot van schadelijke stoffen, maar levert ook aanzienlijke kostenbesparingen op. Het installeren van voldoende walstroomkasten is hierin cruciaal. Door het gebruik van walstroom verminderen we de totale emissies met 30%. 

2. Ecovaren: tot 20% totale emissiereductie voor de binnenvaart 
Ecovaren is mogelijk door het motortoerental (RPM) nauwkeurig af te stellen naar de meest gunstige krachtoverdracht van de motor. Deze afstelling is afhankelijk van variabelen zoals hydrodynamische weerstand, vaargabarit, en het specifieke vaartraject, wat zorgt voor een hogere brandstofefficiëntie en een verminderde milieu-impact. Een reductie van de totale emissies van meer dan 20% maakt ecovaren een sterk element in een duurzamere binnenvaart. 

3. Nieuwe motortechnologieën: tot 40% totale emissiereductie voor de binnenvaart. 
Het motorenpark van een schip gaat gemiddeld 20 tot 30 jaar mee, wat best duurzaam is. De ontwikkeling en toepassing van geavanceerde motortechnologieën heeft uiteraard de grootste impact in de transitie. Hoewel de nieuwste motoren aan de milieunormen beantwoorden, zijn er ook voor oudere motoren oplossingen die geen al te grote financiële druk leggen op de sector. 

TIP! Wil je gedetailleerde informatie over de nieuwste motortechnologieën en hun voordelen? Vraag dan de factsheets van de commissie Vergroening op.  

Laat je bijstaan door onze vergroeningsconsulenten

Onze vergroeningsconsulenten staan voor je klaar met onderbouwd advies over het verduurzamen van de vloot, informatie over regelgeving en hulp bij administratieve formaliteiten. Deze experten vormen een belangrijke schakel tussen beleid en schippers, tussen denken en doen. Of het nu gaat over walstroom, motoroptimalisatie of alternatieve brandstoffen zoals HVO, de vergroeningsconsulenten versterken de binnenvaartsector door de ecologische voetafdruk te verkleinen en kosten te besparen. 

Maak kennis met de vergroeningsconsulenten

Deze website maakt gebruik van cookies De website van ITB gebruikt functionele cookies. In het geval van het analyseren van websiteverkeer of advertenties, worden ook cookies gebruikt voor het delen van informatie, over uw gebruik van onze site, met onze analysepartners, sociale media en advertentiepartners, die deze kunnen combineren met andere informatie die u aan hen heeft verstrekt of die zij hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun diensten.
Toon details Verberg details
Selectie toelaten Alle cookies toelaten