+32 2 217 09 67 Contacteer ons

Steunmaatregelen

Om een draagvlak voor vergroening te creëren en pragmatische stappen te zetten in de transitie, zijn politieke betrokkenheid en steun cruciaal. De scheepvaart kan dan ook rekenen op verschillende steunmaatregelen. 

Vlaams Gewest

  • Algemene info rond steunmaatregelen in Vlaanderen vind je op Scheepvaart steunmaatregelen | VLAIO 
  • Specifieke informatie over de ecologiepremie voor walstroomaansluiting lees je hier onder

 

Ecologiepremie:  Walstroomaansluiting voor binnenvaartschepen
Schippers kunnen een ecologiepremie bij Vlaio aanvragen voor investeringen aan de scheepszijde van een binnenvaartschip zodat bij het aanmeren het schip kan overschakelen op walstroom en de motoren op fossiele brandstof kunnen uitschakelen.  
 
Wie komt in aanmerking
Ondernemingen die ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest realiseren.
 
Bedrag van de ecologiepremie
De netto subsidie bedraagt 50 % voor een KMO en 40 % voor een grote onderneming.
 
Aanvraag en voorwaarden
De aanvraag dient te gebeuren onder technologienummer 201090 . Voor alle voorwaarden en meer details verwijzen we naar Walstroomaansluiting aan scheepszijde van een binnenvaartschip | VLAIO.

 

Wallonië 

In Wallonië zijn er bonussen voor containervervoer over rivieren, en premies voor technische aanpassingen aan de binnenvaartvloot. Meer info vind je op deze pagina


Nederland

Subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen


De volgende maatregelen komen voor subsidie in aanmerking:

  • Aankoop en plaatsing van een Stage V motor type IWP, IWA of NRE ter vervanging van de huidige motor.
  • Aankoop en installatie van een SCR-katalysator op een bestaande motor.

 

Wie komt in aanmerking
Natuurlijke of rechtspersonen uit een lidstaat van de Europese Unie of Zwitserland met een binnenschipperscertificaat voor het desbetreffende vaartuig.
 
Voorwaarden

  • De motor moet nog functioneren en is onbeschadigd wanneer men de subsidie aanvraagt.
  • Men moet in het bezit zijn van het binnenschipcertificaat van het vaartuig waarvoor men subsidie aanvraagt.
  • Men moet in de 12 maanden voordat men de subsidie voor een vaartuig aanvraagt minimaal 60 dagen in bedrijf zijn geweest op het Nederlandse vaarwegennet.
  • Men dient met dit vaartuig  minimaal 60 dagen per jaar bedrijfsmatig actief te zijn in de 2 kalenderjaren na de aanpassing.
  • Bij de aanvraag is de certificering van stage V motor ter beschikking

 

Bedrag van de subsidie

  • De subsidie bedraagt 20% van de investeringskosten en kan per vaartuig nooit hoger uitvallen dan €400.000.
  • Bovengenoemd subsidiepercentage kan worden opgehoogd voor kleine en middelgrote bedrijven. Dit betekent dat middelgrote bedrijven 40% en kleine bedrijven 50% subsidie krijgen. Het maximum van €400.000 per vaartuig blijft gelden.


Budget
Voor 2025 is er een budget  van 19.000.000 € voorzien. In 2024 waren de aanvragen ongeveer 3 keer overtekend.  Voor 2025 opent de regeling halverwege januari. Men moet dus zijn aanvraag tijdig voorbereiden en indienen.
 
Aanvraag
Voor meer details en aanvraag verwijzen we naar  Subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen.
Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen (RVO) en Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen (EICB)

 

Voor meer informatie of ondersteuning, contacteer onze vergroeningsconsulent  Valentijn Vernyns

Deze website maakt gebruik van cookies De website van ITB gebruikt functionele cookies. In het geval van het analyseren van websiteverkeer of advertenties, worden ook cookies gebruikt voor het delen van informatie, over uw gebruik van onze site, met onze analysepartners, sociale media en advertentiepartners, die deze kunnen combineren met andere informatie die u aan hen heeft verstrekt of die zij hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun diensten.
Toon details Verberg details
Selectie toelaten Alle cookies toelaten